خلاصه

مدل یادگیری بلوم یک چارچوب آموزشی است که یادگیری را به شش سطح تقسیم می‌کند: دانش، درک، کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی. این مدل به معلمان کمک می‌کند تا فعالیت‌های آموزشی را طوری طراحی کنند که دانش‌آموزان از سطح پایین‌تر (یادآوری اطلاعات) به سطوح بالاتر (تفکر انتقادی و خلاق) حرکت کنند. با استفاده از این مدل، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که دانش‌آموزان نه تنها اطلاعات را حفظ می‌کنند، بلکه آن‌ها را درک کرده، به کار می‌برند، تحلیل می‌کنند، ترکیب می‌کنند و در نهایت درباره آن‌ها قضاوت می‌کنند.

1 مقدمه

مدل یادگیری بلوم (Bloom’s Taxonomy) یک چارچوب آموزشی است که توسط بنجامین بلوم (Benjamin Bloom) و همکارانش در دهه 1950 میلادی توسعه داده شد. این مدل با هدف کمک به مربیان و معلمان برای طراحی برنامه‌های آموزشی و ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد شد. هرم یادگیری بلوم، که اغلب به صورت بصری به شکل یک هرم نمایش داده می‌شود، شش سطح مختلف از پیچیدگی شناختی را در یادگیری توصیف می‌کند.

2 مدل یادگیری بلوم چیست؟

2.1 ساختار هرم یادگیری بلوم

هرم یادگیری بلوم شامل شش سطح اصلی است که هر سطح نشان‌دهنده یک نوع متفاوت از تفکر یا شناخت است. سطوح از پایین‌ترین (ساده‌ترین) تا بالاترین (پیچیده‌ترین) عبارتند از:

2.1.1 دانش (Knowledge)

این سطح پایین‌ترین سطح هرم است و به یادآوری اطلاعات و حقایق اشاره دارد. در این مرحله، فراگیران باید بتوانند اطلاعاتی را که قبلاً آموخته‌اند به خاطر بیاورند. مثال: “تعریف مفاهیم اصلی مدیریت چیست؟“

2.1.2 درک (Comprehension)

این سطح شامل توانایی توضیح، تفسیر و درک مطالب است. در این مرحله، فراگیران باید نشان دهند که محتوای یادگرفته‌شده را می‌فهمند. مثال: “چگونه می‌توانید مفاهیم مدیریت را در یک مثال عملی توضیح دهید؟“

2.1.3 کاربرد (Application)

این سطح شامل استفاده از دانش در موقعیت‌های جدید یا ناآشنا است. فراگیران باید بتوانند مطالبی را که آموخته‌اند در مسائل واقعی یا شبیه‌سازی شده به کار گیرند. مثال: “چگونه می‌توانید از تئوری‌های مدیریت در یک پروژه واقعی استفاده کنید؟“

2.1.4 تحلیل (Analysis)

این سطح شامل تجزیه و تحلیل، شکستن اطلاعات به اجزاء کوچکتر و درک ساختار و ارتباط بین آنهاست. فراگیران باید بتوانند روابط میان اجزاء را شناسایی کنند و دلایل یا شواهد پشتیبان را ارائه دهند. مثال: “چگونه می‌توانیم نقاط ضعف و قوت یک استراتژی مدیریت را تحلیل کنیم؟“

2.1.5 ترکیب (Synthesis)

این سطح به توانایی ترکیب اطلاعات و ایده‌ها برای ایجاد یک کل جدید اشاره دارد. فراگیران باید بتوانند با استفاده از اطلاعات موجود، نتایج جدید یا خلاقانه‌ای تولید کنند. مثال: “چگونه می‌توانید یک استراتژی جدید مدیریتی طراحی کنید که با شرایط فعلی سازمان شما سازگار باشد؟“

2.1.6 ارزشیابی (Evaluation)

این سطح بالاترین سطح هرم است و شامل قضاوت درباره ارزش یا اعتبار اطلاعات و ایده‌ها بر اساس معیارهای خاص است. فراگیران باید بتوانند نظر خود را بیان کنند و از آن دفاع کنند. مثال: “آیا استراتژی پیشنهادی شما مؤثر خواهد بود؟ چرا یا چرا نه؟“

2.2 کاربردهای مدل یادگیری بلوم

مدل بلوم به معلمان و مربیان کمک می‌کند تا:

  • برنامه‌ریزی درسی: طرح درس‌هایی که به تدریج پیچیدگی مطالب را افزایش می‌دهند و فراگیران را از سطح دانش به سطح ارزشیابی می‌رسانند.
  • ارزیابی: طراحی سوالات آزمون و فعالیت‌های ارزیابی که سطوح مختلف شناختی را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • توسعه مهارت‌های تفکر: کمک به فراگیران در توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه با هدایت آنها به سطوح بالاتر هرم.

3 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مدل یادگیری بلوم یک ابزار قوی برای طراحی و ارزیابی فرآیندهای آموزشی است که با استفاده از آن می‌توان به شکلی ساختاریافته، سطح یادگیری و شناخت فراگیران را بهبود بخشید. این مدل به مربیان کمک می‌کند تا فراگیران را از یادگیری سطحی به یادگیری عمیق‌تر هدایت کنند، و در نتیجه آنها را برای تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت آماده سازند. با درک و استفاده از مدل بلوم، می‌توان به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در محیط‌های آموزشی و حتی در محیط‌های کاری کمک کرد.

منابع:

پیوست:

پیوستی موجود نیست.


👇 یادت نره نظر تو باعث پویایی این باغچه میشه! 👇